CONTROLEER SCHULDEN VAN AANNEMERS VÓÓR JE HUN SCHULDEN BETAALT

mei 15, 2026

Beste ondernemer,

Voer je werken uit via een bouwbedrijf, of laat je je zaak schoonmaken door een externe firma? Momenteel ben je al verplicht om vóór betaling te controleren of je leverancier RSZ‑ offiscale schulden heeft. Binnenkort komt daar een nieuwe verplichting bij: de controle op openstaande sociale bijdragen.

Wat verandert er precies?

In de loop van 2026 moet je als opdrachtgever ook nagaan of je aannemer of dienstverlener achterstallige of vervallen sociale bijdragen verschuldigd is. 

  • Heeft de onderneming een samengestelde schuld van meer dan € 2.647 aan openstaande sociale bijdragen?
  • Dan moet jij als opdrachtgever 15% van het factuurbedraginhouden en doorstorten.
  • Onder de samengestelde schuld vallen: Schulden aan sociale bijdragen + aanhorigheden waarvoor de onderneming hoofdelijk aansprakelijk is. Zoals bijvoorbeeld: de jaarlijkse vennootschapsbijdragen en openstaande administratieve geldboetes.

Dit kun je makkelijk nakijken via de officiële website:https://www.checkinhoudingsplicht.be/

Moet je altijd doorstorten als de onderneming schulden heeft?

Er zijn uitzonderingen. Het is niet omdat een onderneming > 2.647 euro schulden heeft dat ze 100% zeker in aanmerking komt voor de inhoudingsplicht:

  • Heeft iemand bv. 10.000 euro schulden en volgt hij/zij hiervoor een afbetalingsplan dat stipt nagekomen wordt? Dan telt deze schuld niet mee als sociale schuld.
    • Stipt nakomen betekent dat het afbetalingsplan werd afgesloten na een 1e betaling, met een looptijd van max. 12 maanden en ondertussen de lopende bijdragen betaald worden.
  • Als er al RSZ en fiscale schulden zijn (35 % en 15 %) dan is er (voorlopig) geen inhouding voor sociale bijdragen zolang de inhouding RSZ en FOD Fin loopt. Dit omdat op één factuur maximum 50% kan ingehouden worden. De RSZ en Fiscale schulden worden dus eerst afgelost. Daarna pas de sociale schulden.

Wat als je de verplichte inhouding niet navolgt?

Als je nalaat deze controle uit te voeren en je betaalt de factuur zonder inhouding, terwijl de leverancier schulden heeft, dan riskeer je zelf een administratieve geldboete.

Boetebedrag:

  • 15% van het totale factuurbedrag
  • Met een plafond van € 10.578,23 voor 2026
  • Bij recidive (of herhaling): 2 × 15 % zonder maximumbedrag

Dit kan dus snel oplopen, zelfs bij kleinere facturen of herhaaldelijke opdrachten.

Wat moet je concreet doen?

  1. Surf voor je een factuur van een bouw – of schoonmaakbedrijf betaalt naar:https://www.checkinhoudingsplicht.be/
  2. Voer het ondernemingsnummer van je aannemer of dienstverlener in
  3. Check of er RSZ‑schuldenfiscale schulden of — vanaf mei — sociale bijdragen openstaan

4.       Is er een verplichting tot inhouding?
Dan moet je 15% van de factuur doorstorten aan de overheid. Op de website staat uitgelegd hoe je dat juist moet doen.
Betaal vervolgens het overige saldo (min het inhoudingsbedrag dus) van de factuur aan je leverancier.

  1. Is er geen inhouding nodig?
    Je kan het factuurbedrag integraal aan je aannemer/dienstverlener betalen. In dit geval kun je op de website ook een attest downloaden

Daarmee kun je aantonen dat er, op het moment van betaling, geen openstaande schulden waren. Zo ben je safe moesten er in de toekomst controles gedaan worden bij evt. faillissement.

Mocht u nog vragen hebben, neem gerust contact met uw dossierbeheerder. Wij staan graag tot uw dienst voor alle bijkomende informatie.

Met vriendelijke groeten,

Team Atexio.

KANTOOR KORTRIJK
Koning Leopold I straat 22
8500 Kortrijk
tel: +32 56 20 11 30fax: +32 56 22 81 37email: info@kantooratexio.be
KANTOOR ANZEGEM
Pastoor Verrieststraat 105a
8570 Ingooigem
KANTOOR KLUISBERGEN
Hoogweg 19
9690 Kluisbergen
ottie
© 20242026 Kantoor ATEXIO All rights reserved.
crossmenu
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram